Comunicat del Patronat del VHIO en relació al decés del Dr. Josep Baselga

El Patronat del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) vol manifestar el seu dolor pel decés del Dr. Josep Baselga, impulsor i primer director del nostre centre, reconèixer el seu enorme llegat i exemple, i traslladar el seu més sentit condol a la seva família i amics.

El Dr. Josep Baselga Torres (1959 – 2021) va ser un metge excepcional amb una visió innovadora que va tenir molt clar des de l’inici de la seva carrera professional que per ser més eficaç en el tractament del càncer era necessari apostar per un model diferent, en què l’assistència i la investigació anessin de la mà, en què els diferents equips implicats en l’abordatge d’aquesta malaltia treballessin de forma coordinada per a integrar en un cercle de retroalimentació contínua la clínica i la recerca de frontera, traslladant els avenços que es produïen en el laboratori al pacient de la forma més ràpida possible. Gràcies a aquesta visió va convertir el model d’Oncologia de Vall d’Hebron en un referent internacional i va procurar la creació el 2006 del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO). El Dr. Baselga serà recordat sempre com un oncòleg pioner que va impulsar la medicina personalitzada en el tractament del càncer i com l’artífex de la introducció de molts medicaments en la pràctica clínica habitual, i molt especialment, en càncer de mama. Les excepcionals posicions professionals que va tenir al llarg de la seva carrera (president de la Societat Europea d’Oncologia Mèdica (ESMO), de l’Associació Americana de Recerca Contra el Càncer (AACR), director de el Centre de Càncer de Massachusetts General Hospital o al Memorial Sloan Kettering Cancer Center), els nombrosos reconeixements que va rebre i el reconeixement dels seus pacients i dels seus col·legues de professió, són indicadors que reflecteixen a la perfecció una trajectòria amb múltiples facetes, convergents totes elles en el pacient oncològic, oferint sempre, a cadascun d’ells, les millors opcions basades en el coneixement científic més avançat.

Com a Patronat del VHIO vam tenir el privilegi de conèixer al Dr. Baselga i interactuar freqüentment amb el Dr. Baselga i compartir amb ell la seva passió i entusiasme per aquest centre del que formem part i del que ens sentim orgullosos, però també vam conèixer a l’extraordinària persona, propera i empàtica, que s’amagava darrere del metge i l’investigador, i el seu compromís amb els pacients i les seves famílies, sempre en el centre de la seva ingent tasca.

Com ell sempre deia, els avenços en investigació són la millor garantia per al futur d’un poble, i una oportunitat extraordinària per seguir millorant la societat i la humanitat. Aquest és l’immens llegat que ens ha deixat, present en el que avui és el VHIO i en el desenvolupant del qual estem compromesos per continuar amb el seu exemple i els seus èxits.

Descansa en pau Josep.

Patronat del VHIO